Новини

14:29, 26 Січня 2018

Депутат Ольга Квасніцька подала заяву з вимогою визнати рішення про проведення конкурсу щодо вибору розпорядника системи безготівкової оплати проїзду таким, що порушує законодавство

Сьогодні, 26 січня 2017 р., депутатом фракції «Об’єднання «Самопоміч» Ольгою Квасніцькою була відправлена заява до голови Одеського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України Корчака Д.В.  з вимогою з’ясувати законність умов проведення конкурсу щодо вибору розпорядника системи безготівкової оплати проїзду (електронний квиток / Е-квиток).

«Тепер спеціальні органи повинні з’ясувати наявність чи відсутність порушень антимонопольного законодавства України з боку органів місцевого самоврядування, а також з’ясувати чи законні прийняті рішення ОМР щодо проведення конкурсу з відбору розпорядника системи безготівкової оплати проїзду»


Також депутат зазначає, що в інтернет-ресурсах неодноразово вказувалось на обмеження конкуренції, спричинене прийнятим ОМР рішенням. А саме:

  1. https://grigorekozma.blogspot.com/2017/09/blog-post.html
  2. http://grigorekozma.blogspot.com/2017/11/blog-post_30.html

Нагадаємо: було з’ясовано, що компанія ТОВ “Одеська міська картка” стане єдиним розпорядником системи безготівкової оплати проїзду, оскільки в жовтні 2016 року були прийняті положення про умови проведення конкурсу з відбору інвестора, прописані під одну компанію – ту саму ТОВ “Одеська міська картка”. Тож бюджет міста втрачатиме до 80 млн грн, а контролювати якість перевезень буде неможливо.

Повний текст заяви

                                                                                                                                                                                   Голові
Обласного територіального відділення
Антимонопольного комітету
України
Корчаку Д.В.

Заява
Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції

З метою модернізації міського громадського транспорту в Одесі розроблена і затверджена концупція впровадження пасажирського транспорту. Одним з етапом реалізації якої є проведення конкурсу з відбору інвестора для впровадження інвестиційного проекту «Електронний квиток» в місті Одеса.
04 жовтня 2017 року Одеською міською радою було прийнято рішення № 2447 «Про затвердження Положення про умови проведення конкурсу з відбору інвестора для впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті загального користування м. Одеси». На виконання даного Рішення в листопаді місяці був оголошений конкурс та 23 січня 2018 року конкурсна комісія після розкриття конверта (№1). оголосила єдиного претендента, який подав заявку і який має юридичну і технічну можливість фати участь в даному конкурсі.
Між тим, проведення такого конкурсу та нормативні документи Одеської міської ради, зокрема рішення Одеської міськради X? 1780-VII від 15.03.2017 р. «Про впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті загального користування м. Одеси» та рішення ОМР № 2447 від 04.10.2017 року «Про затвердження Положення про умови проведення конкурсу з відбору інвестора для впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті загального користування м. Одеси», порушують норми анти монопольного законодавства України (ч-. 1 стаття 15 ЗУ «Про захист економічної конкуренції»), що відображається в антиконкурентних діях органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, а саме прийняття рішень, наказів, розпоряджень, постанов тощо, надання письмових чи усних вказівок. укладення угод та інші дії, які призвели до недопущення, усунення. обмеження чи спотворення конкуренції на підставі наступного.
17.01.2017 Верховною Радою України був прийнятий Закон №1812-VIII, яким встановлюються правові засади впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті за допомогою електронного квитка.

Цим законом виконавчим органам місцевого самоврядування надаються самоврядні повноваження:
1) Прийняття рішення про впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті незалежно від форми власності
2) визначення осіб, уповноваженої здійснювати справляння плати за траспортні послуги в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду
3) Встановлення порядку функціонування та вимог до:
Автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті незалежно від форми власності, видів форм носіїв, порядку обігу та реєстрації проїзних документів
4) Затвердження маршрутів і графіку руху, правил користування міським пасажирським транспортом (автомобільним та електричним) незалежно від форм власності враховуючи особливості траспортної інфраструктури та наявність автоматизованої системи обліку оплати проїзду, а саме:
порядок проїзду і його оплати,
Права та обов’язки пасажирів,
Взаємовідносини перевізника і пасажирів під час надання траспортних послуг.

Крім того, закон зобов’язує Кабінет Міністрів України розробити та затвердити порядок
взаємодії органів місцевого самоврядування та органів соціального захисту населення щодо обов’язковості забезпечення осіб, яким законом надано право пільгового проїзду,
електронними квитками на безоплатній основі в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду

При цьому, законодавець встановив певний перелік пільгових категорій, яким електронним квиток видається на безоплатній основі відповідно до законів України (при цьому, пенсіонерам за віком цим Законом право на безоплатну видиму електронного квитка не передбачено)

Закон набрав чинності 07.05.2017. через 3 місяці після опублікування. Але майже за 2 місяці до цього, Одеська міська рада, посилаючись на ще не чинний закон . приймає рішення № І780-VII від 15.03.2017. яким впроваджується автоматизована система обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті загального користування м. Одеси згідно з «Концепцією впровадження сучасної моделі функціонування міського пасажирського транспорту в м. Одесі».

По-перше, в Концепції стверджується, то «в Одесі вже створена й апробована абсолютно нова для міста європейська система оплати проїзду в громадському транспорті «Електронний квиток». Вже вивчені позитивні результати впровадження пілотного проекту, проводяться необхідні розрахунки для його реалізації». Проте, вивчивши інформацію на офіційному сайті Одеської міської ради з цього питання, для мене так і залишались без відповіді питання, чи проводились будь-які публічні конкурси чи тендери, де обирались би компанії, що впроваджуватимуть електронний квиток в Одесі? І в якій власне європейській Країні, європейському місті запроваджено те, то вже апробовано в одеському транспорті?

По-друге, в Концепції в черговий раз підтверджується факт, що «в існуючих умовах відсутній реальний контроль фактичної кількості перевезених пасажирів як платних, так і пільгових» (тобто в черговий раз ставиться під сумнів обсяг бюджетних дотацій«Одесміськелектротрансу» за перевезення пільговиків).

Але, незважаючи на це, концепцією не передбачено впровадження обліку перевезених пасажирів, а лише облік оплати проїзду. Будь-яких напрямів щодо організації безоплатної видачі електронного квитка чи запровадження соціального електронного квитка. цією Концепцією не передбачено. Отже, невідомо, яким чином буде обліковуватися пасажиропотік пільговиків, яким законодавчо встановлено право на доплатний проїзд.
По-третє, концепція запроваджує єдиного оператора міських пасажирських перевезень громадським транспортом, який буде концентрувати фінансові потоки: «всі грошові кошти, отримані як від реалізації всіх видів проїзних документів, так і бюджетні кошти, що являються за бюджетними призначеннями в якості компенсації пільгового проїзду і можливості компенсації різниці у тарифах, надходитимуть саме на рахунок єдиного оператора»
При цьому, єдиний оператор буде здійснювати оплату роботи, виконаної перевізником не за кількістю перевезених пасажирів, а за оборотний рейс – з метою підвищення якості траспортного обслуговування пасажирів.

По-четверте. Рішення міськради, де впроваджується автоматизована система обліку оплати проїзду та затвердження Концепція впровадження сучасної моделі функціонування міського пасажирського транспорту, гранується на законі, який на той момент ще не набув чинності.

Більш того, цим законом повноваження впроваджувати автоматизовану систему обліку оплати проїзду надані виконавчим органам рад, а не радам. Отже подібне рішення мав приймати міськвиконком, а не міськрада. Проте міськвиконком своїм рішенням № 39 від 23.02.2017 лише вирішує внести на розгляд Одеської міської ради проект рішення «Про впровадження атома штопаної системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті загального користування м. Одеси».

Таким чином, рішення № 1780-УІІ віл 15.03.2017 прийнято Одеською міською радою всупереч законодавству та ще впроваджує не просто автоматизовану систему обліку оплати, а нову корупційну схему, де «єдиний оператор», буде отримувати усі кошти в якості оплат за проїзд, а потім буде їх розподіляти між перевізниками. Крім того, цей же єдиний оператор буде отримувати бюджетні кошти для компенсації проїзду пільговиків для подальшого розподілу їх між перевізниками при відсутності обліку пасажиропотоку
пільговиків.

В подальшому 04 жовтня 2017 року Одеською міською радою прийнято рішення №2447-VІІ від 04.10.2017, яким затвердила Положення про умови проведення конкурсу і відбору інвестора для впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті загального користування м. Одеси.

В даному документі містяться положення, щодо встановлення дискримінаційних за свою суттю вимог,до інвестора, як приклад, п.2.3 з розділу Додатку до такого Положення”2. Вимогою до інвестора: “Наявність територіального сервісного центру в м. Одесі, здатного забезпечити, гарантійний та післягарантійний ремонт валідаторів та іншої апаратної частини для автоматизованої системи обліку оплати проїзду в найкоротші терміни.” Є не зрозумілим, чому іноземний інвестор ще до початку конкурсу вже повинен мати територіальний сервісний центр в Одесі, при цьому територіальний сервісний центр повинен бути саме в м.Одесі. а не в Крижанівці, Таїровському, Радужному чи де інде поблизу Одеси.

Не менш суперечливим лишається п.2.5: “Наявність власного конструкторського бюро з досвідом розробки та впровадження проектів на транспорті не менше 5 років”. Навіщо власне конструкторське бюро?

Наступна дискримінаційна умова конкурсу с п.1.4 вимог до системи та обладнання передбачено бов’язковість роботи системи саме з карткою Оdessaсагd, розповсюджувачем якої  є одна з компаній групи «Герц», а саме ТОВ «Укрсітікард».
Крім дискримінаційних за суттю вимог до учасників конкурсу та обладнання, що були затверджені; рішенням № 2447-VІІ від 04.10.2017. Одеська міська рада планує встановити певні обмеження до методів оплати за проїзд через проект Правил користування міським пасажирським автомобільним та електричним транспортом в м. Одесі. Зокрема, проектом передбачено, що проїзним документом лише «паперовий» (QR – кодом) або електронний (з вбудованим NFC – чипом), попередньо сплачений носій інформації, що після його реєстрації надає право проїзду на міських маршрутах загального користування м.Одесси»

Тобто будь-яких оплат з телефонів, смартфонів, банківських карт (того ж Приват) не передбачається. Одесити для проїзду будуть вимушені придбати пластикові картки стандарту Mifare Ultralight C або його аналог, що виготовлені за технологією 2008 року ( https://ru.wikipedia.org/wiki/mifare )

Також звертаю увагу на інформацію, яка взята з відкритих джерел, де у схемі впровадження електронному білету задіяні більше десяти юридичних осіб пов’язаних між собою, вважаю за доцільне перевірку інформаційних схем, по ознаці «пов’язаності» з визначенням контролера пов’язаних осіб.
Визначивши пов’язаність осіб, є необхідним здійснити перевірку на ознаку концентрації визначених юридичних осіб, які об’єдналися для реалізації інвестиційного проекту єдиної системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті загального користування м. Одеси, з отриманням в подальшому коштів і місцеві бюджету по пільговикам.

На підставі вищевикладеного та відповідно до ст. 15, 36 Закону України «Про захист економічної конкуренції», п. 18 Правил розгляду заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, затверджених розпорядженням Антимонопольного комітету України від 19 квітня 1994 року N 5,

ПРОШУ:

1. Прийняти заяву до розгляду та винести розпорядження та щодо розгляду справи
2. Визнати положення рішень Одеської міської ради № 1780 від 15.03.2017 р. та № 2447 від 04.10.2017 р. такими, шо порушують законодавство про захист економічної конкуренції

 

Теги: