Новини

14:46, 13 Грудня 2017

Клептократичний бюджет. На чому втрачатиме місто в 2018 році?

Коли ми говоримо про бюджет міста, не треба бути фахівцем, аби зрозуміти: виконавчі органи міської ради, які підпорядковані і підзвітні меру міста, приховують від нас багато інформації.

Перед усім, не виконується законодавча норма щодо оприлюднення наборів відкритих даних, яка діє з кінця 2015 року.

Сьогодні повинна бути у відкритому доступі наступна інформація:

– весь перелік об’єктів комунальної власності ;

– перелік об’єктів комунальної власності, що передані в оренду чи інше право користування (з даними про умови передачі об’єктів в оренду);

– перелік незадіяних земельних ділянок і майнових об’єктів (приміщень) комунальної форми власності, які можуть бути передані в користування;

– перелік суб’єктів господарювання комунальної власності та їх фінансова звітність, включаючи реєстр боргових зобов’язань;

– перелік укладених договорів.

Однак вся ця інформація відсутня у відкритому доступі. Незрозуміла взагалі кількість майна, якім володіє місто. Яке майно і на яких умовах надано в оренду. Бо контроль над сплатою за оренду майна міста також покладено на міську раду та її виконавчі органи – і це не один десяток мільйонів гривень щороку, які непотрапляють до бюджету міста.

Відсутність вказаної інформації дозволяє проводити продаж майна та землі за різними «схемами» майже лише «своїм» особам за значно нижчими цінами.

Аналіз пільг, тобто втрат міського бюджету, заслуговує на окрему увагу. Перше, що незрозуміло, це фактичні надходження по збору за місця для паркування транспортних засобів. Відповідно до пояснювальної записки про виконання бюджету міста Одеси за 9 місяців 2017 року до бюджету міста Одеси надійшло збору за місця для паркування транспортних засобів трохи більше 13 млн. грн. В той самий час втрати бюджету завдяки пільгам склали майже 41 мільйон гривень, тобто більше, ніж у 3 рази, ніж надійшло до бюджету.

Друге непорозуміння викликає аналіз пільг по земельному податку. Серед державних, неприбуткових, комунальних та інших отримувачів цієї пільги є і ТОВ «Інфокс» (пункт 4.1 рішення), яке є монополістом у водопостачанні мешканцям міста.

Комунальні підприємства, які в теорії повинні приносити прибуток у міський бюджет, фактично є дотаційними. Скільки і кому виділяється щороку з міського бюджету – невідомо. Лише в рішенні «Про бюджет м. Одеси на 2017 рік» є додаток №10 «Перелік комунальних підприємств, яким надається фінансова підтримка з бюджету міста Одеси», в якому вказано 32 комунальних підприємства (із 43 діючих).

Ще одним ризиком, який висить над бюджетом міста – є гарантований містом борг. На кінець 2016 року він був у розмірі майже 840 мільйонів гривень. Скільки на сьогодні – невідомо. Якщо позичальники не розрахуються, це доведеться робити місту за рахунок грошей одеситів.

Дуже велике занепокоєння викликає взяття містом мільярдного кредиту, хоча одночасно в місті є гроші, які знаходяться на депозиті. При цьому сума депозиту цього року становить більше 650 мільйонів гривень, а на наступний рік планують покласти ще більше.

Таким чином, незважаючи на додаткове навантаження, яке очікує в 2018 році на місцевий бюджет, у зв’язку з прийняттям державного бюджету, бюджет міста залишається непрозорим. При такому публічному управлінні, який працює на олігархічно-клептократичну машину, бюджет продовжить втрачати в 2018 році.