Новини

17:33, 26 Липня 2017

Як оформити прибудинкову територію у власність ОСББ?

14 травня 2015 року Верховна Рада України прийняла Закон № 417, яким відредагувала ст. 42 Земельного Кодексу України.

Серед доповнень:

– Земельні ділянки надаються в постійне користування підприємствам, установам і організаціям, які здійснюють управління цими будинками.
– Земельні ділянки  передаються безоплатно у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку в порядку, встановленому КабМіном.
– Порядок використання земельних ділянок визначається співвласниками.
– У разі знищення (руйнування) багатоквартирного будинку майнові права на земельну ділянку зберігаються за співвласниками багатоквартирного будинку.

Скористатися правом на отримання земельної ділянки реально може тільки ОСББ:
– Права на землю можуть отримати як громадяни, так і юридичні особи (ч. 1 ст. 116 ЗКУ)
– Ділянка під будинком (разом з прибудинковою територією) одна і поділу не підлягає.
– Отримати її можна (за відсутності ОСББ) лише в спільну власність або спільне користування.

Алгоритм переведення прибудинкової території у власність ОСББ

Купуючи квартиру, ми точно знаємо, що станемо її повноправними господарями. При цьому мало хто замислюється про те, кому належить земля, розташована біля багатоквартирного будинку. На жаль, замість мешканців прибудинковою територією часто користується хто завгодно і як завгодно. Там, де був дитячий майданчик, відкривається магазин, а замість скверу з’являється чергова новобудова. Але ж насправді мешканці можуть стати господарями прибудинкової території багатоквартирного будинку. Спробуємо з’ясувати, як це зробити.

Крок перший. Ініціювання

Подати клопотання до сільради чи міськради, в якому зазначити:

– орієнтовний розмір земельної ділянки (точний буде визначено самим проектом землеустрою);

– цільове призначення земельної ділянки (рекомендуємо вказати його згідно з КВЦНЗ «код 02.03. для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку»);

– вид права на землю (для передачі у власність або постійне користування);

– місцезнаходження земельної ділянки (адреса будинку).

До клопотання необхідно додати:
– графічні матеріали
– (черговий) кадастровий план
– викопіювання з генерального плану або детального плану територій або будь-які інші графічні матеріали.
– прив’язка до існуючого кадастрового поділу – роздруківка відповідного фрагмента з публічної кадастрової карти;
– письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки у забудовника).

Крок другий. Отримання дозволу

Міська або сільрада зобов’язана розглянути клопотання у місячний строк і надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову в його наданні (ч. 3 ст. 123 ЗКУ).

Підстави для відмови:
-невідповідність місця розташування земельної ділянки до вимог законів,
– в існуючих будинках (побудованих легально), законна відмова неможлива за єдиним винятком: відповідно до ч. 3 ст. 24 Містобудівного закону в разі відсутності плану зонування або детального плану території

Якщо нічого не відповіли через 2 місяці:
– «мовчазна згода»
– письмово сповіщаємо сільську або міську раду.
– докладаємо договір на виконання відповідних робіт.

Крок третій. Розробка проекту

Розробити проект землеустрою можуть (ст. 26 Закону про землеустрій 1):

– Юридичні особи, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням з не менш ніж двома сертифікованими інженерами-землевпорядниками

– Фізичні особи – підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням і є сертифікованими інженерами-землевпорядниками.

Договір

– Типовий договір, затверджений постановою КМУ від 04.03.2004 р. № 266 (Даний типовий договір застарів, але за умови коригування окремих положень вважаємо його використання доцільним).
– Термін виконання робіт і відповідальність виконавця за порушення договору.

Крок четвертий. Узгодження проекту

– Проект землеустрою підлягає погодженню з Управлінням Держгеокадастру в Одесі Одеської області і Управлінням архітектури та містобудування ОГС (ч.ч. 1, 2 ст. 186 ЗКУ).
– Розробник подає на узгодження оригінал і засвідчені ним копії проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
– Відповідний орган зобов’язаний протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту безоплатно надати розробнику свої висновки.
– Підставою для відмови може бути лише невідповідність положень проекту вимогам законів.
– У разі відмови потрібно надати вичерпний перелік недоліків проекту.
– Повторна відмова допускається, тільки якщо не були усунуті недоліки, на яких акцентувалася увага в попередньому проекті.

Крок п’ятий. Реєстрація земельної ділянки

– Сформована земельна ділянка повинна бути зареєстрована як об’єкт права в державному земельному кадастрі (Процедура реєстрації врегульована Законом України «Про державний земельний кадастр» та Порядком ведення державного земельного кадастру, затвердженим постановою КМУ від 17.10.2012 р № 1051).

Наслідком даної реєстрації будуть:

– Привласнення земельній ділянці унікального кадастрового номера;
– Поява земельної ділянки на публічній кадастровій карті;
– Отримання замовником виписки з державного земельного кадастру.

Крок шостий. Затвердження проекту

– Протягом двох тижнів з дня отримання погодженого проекту землеустрою відповідна рада приймає рішення про його затвердження та надання земельної ділянки у власність або постійне користування (ч. 6 ст. 123 ЗКУ).
– З огляду на специфіку діяльності місцевих рад (зокрема, періодичність чергових пленарних засідань), зазначений термін на практиці є набагато довшим.

Крок сьомий. Реєстрація права на земельну ділянку

Закон України «Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
– Порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постановою КМУ від 17.10.2013 р № 868.

Для реєстрації державному реєстратору необхідно подати:

– Заяву;
– Витяг з державного земельного кадастру;
– Рішення міської або сільської ради про надання земельної ділянки у власність або постійне користування;
– Витяг або виписку з ЄДР (для підтвердження статусу юридичної особи заявника);
– Документ, що підтверджує повноваження представника заявника і документ, що засвідчує особу представника;
– Документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав;
– Документ про сплату адміністративного збору.

Державна реєстрація прав проводиться не більше 5 робочих днів (ч. 5 ст. 15 Закону про реєстрацію).
У результаті ОСББ отримає виписку з державного реєстру прав, яка і буде підтверджувати придбане право на землю.